annonser abonnement nyhetsmail
kontakt_oss

Børsskrekk
[01.02.2002] – Jeg har vært litt redd på børsen, redd for å gjøre feil som styreformann. Det er rart å måtte dele alle tanker og beslutninger i børsmeldinger. Det sa Odd Reitan til Dagens Næringsliv da han igår markerte at Reitan Narvesen-aksjen var strøket fra børs. Samtidig foretok han en presenning-tildekking av marmorsøylen utenfor Lade Gård. Blant Reitans åtte verdibud er det der gravert inn «Vi skal være gjeldfri». Frikjøpet av Reitan Narvesen har gitt Reitan en nettogjeld på tre milliarder kroner. Bautaen skal være tildekket til han igjen er gjeldfri.

Prektige i matveien
[01.02.2002] Nordmenns matvaner er fortsatt preget av mors pekefinger om kosthold og helse. Vi er fortsatt nøysomme og prektige, viser en ny undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo). I en nordisk matvaneundersøkelse skiller nordmenn seg ut som de som spiser flest «ordentlige» måltider: Frokost med melk, brød og kaffe, matpakke på jobb og middag med kjøtt, fisk og poteter med familien, refererer Aftenposten.

Økt salg av øko-melk
[31.01.2002] Salget av økologisk melk i Møre og Romsdal har økt med 300 prosent på ett år. Det viser tall fra Tine Meierier Vest. Publikum viste liten interesse for melka da den ble lansert for snart fire år siden. Etter en relansering i nye kartonger og med en lavere pris, har salget skutt i været, skriver NRK. Til sammen solgte Tine Norske Meierier 140 prosent mer økologisk melk i 2001 enn året før.

Forbud mot kjøtt fra Kina
[31.01.2002]
Reitan tvangsinnløser
[31.01.2002]
Ekspresspoteter
[31.01.2002]
Apotek nordifiserer
[30.01.2002]
Kjøper i Laos
[30.01.2002]
Forsker vil ha norsk gen-mat
[30.01.2002]
Øko-Skaug øker omsetningen
[29.01.2002]
Ikke skrapesyke
[29.01.2002]
BBH kjøper i Russland
[29.01.2002]
Trøbbel i Vesterålens
[25.01.2002]
Samling i Rieber
[25.01.2002]
Milliard-overskudd i McDonald's
[25.01.2002]
Ikke kjøpe-påbud
[24.01.2002]
Store tall for Trumf
[24.01.2002]
Nistad holder på Reitan Narvesen
[24.01.2002]
Vil bedre kjøledisker
[23.01.2002]
EUs landbrukssjef fikk salmonellaforgiftning
[23.01.2002]


Søk i artikler:

Utvidet søkefunksjon



Motta Epostnyheter



 

Sikkerhet i høysetet



FIN: Mathias synes sikkerhetsbøylen er fin. Nå kan han ikke falle ut av handlevogna.

Tre butikker i Norge har så langt testet bøylen som skal sikre barn i handlevogn. Dommen er enstemmig: dette blir suksess. Plastoppfinnelsen fra Nord-Norge får også oppmerksomhet i utlandet.

Lena S. Heckendorn
28.01.2002

Rimi åpnet butikk i Haugerudsenteret i september i fjor, og har siden da hatt Fall Stop-bøylen på alle handlevognene.
– Jeg har selv en treåring som omtrent må bindes fast i vogna fordi han er så urolig. Det er fort gjort å falle, så dette er veldig positivt og barnevennlig. Jeg ser flere småbarnsforeldre bruke sikkerhetsbøylen, sier Knut Berg, butikksjef ved Rimi Haugerud.
Butikken er en av tre testbutikker i Norge som prøver ut den norske oppfinnelsen på til sammen 1500 handlevogner. Matvarehuset Ultra på Bryn har også bare gode erfaringer med sikkerhetsbøylen.
– Foreldrene synes dette er veldig positivt. Det er en enkel måte å beskytte barna på. Samtidig er det positivt fordi småbarnsforeldre kan slappe mer av når de handler. Jeg kan ikke se at den kan være negativ for noen, det er bare en liten bøyle som ikke er til hinder for noe. Jeg synes ideen er veldig god, og ser at det kan være et nødvendig sikkerhetstiltak, sier butikksjef Henrik Skjæret ved Matvarehuset Ultra på Bryn i Oslo.

Internasjonal interesse
Fall Stop AS jobber nå aktivt for å komme inn på det amerikanske og det britiske markedet i tillegg til i Skandinavia. De har kontakt med en handlevognprodusent i Tyskland som har vist stor interesse, og har allerede inngått en intensjonsavtale med den svenske handlevognsprodusenten L-Form Logistics, som tilbyr barnesikringen på samtlige vogner de selger. Fall Stop har allerede levert 2.500 enheter til det svenske firmaet, som regner med å selge 10.000-15.000 vogner i året.
– Vi selger også sikkerhetsbøylen løst, og har da alle butikkene i Sverige som potensielle kunder. Så langt har vi fått veldig god respons, sier Bo Hultstrand, markedssjef i L-Form Logistics.
Han synes oppfinnelsen er veldig spennende og tror den har en stor fremtid. I februar skal de vise frem to vogner med sikkerhetsbøylen på EuroShop-messen i Düsseldorf.
– Det er et veldig smart produkt, som løser et eksisterende problem. I tillegg til at barnet blir sikret i vognen, er produktet også til hjelp for foreldrene som kan slappe mer av når de handler, sier Hultstrand, som tror at 30 til 40 prosent av alle handlevogner i Sverige vil være utstyrt med Fall Stopp i løpet av to-tre år.

Påbudt
Arve Cruickshank og Dag Sandvik er hjernene bak oppfinnelsen, og er like optimistiske til at produktet deres skal bli en hit.
– Alle de tre butikkene som har testet bøylen har gitt svært positive tilbakemeldinger. De ser at de kan redusere ulykkesfrekvensen, så vi er overbevist om at dette kommer til å slå an. Spørsmålet er bare når, sier Cruickshank.
Målet er at halvparten av Norges 260.000 handlevogner skal være utstyrt med sikkerhetsbøylen i løpet av tre år.
– I Norge er det mellom 200 og 300 fallulykker fra handlevogn hvert år som er så alvorlige at barnet må på sykehus. I USA er det snakk om 15.000 per år. Vi tror derfor at det om noen få år vil være påbudt å ha sikring for barn i handlevogn,
akkurat som det er påbudt med sikring av barn i bil, sier Cruickshank.


FAKTABOKS:
Fall Stop AS
Ble etablert av Dag Sandvik og Arve Cruickshank på Finnsnes i 1997, med formål å utvikle, produsere og selge barnesikring til handlevogner.
Produktet er konstruert for å monteres på vogner som har barnesete, og består av en bøyle som føres ned over barnets lår og dermed sikrer at barnet ikke klarer å reise seg opp i handlevogna.
Sikkerhetsbøylen koster 100 kroner per stykk.

Diskuter dette temaet på Dagligvaresiden.no

Tips andre om denne artikkelen:
Til e-post:  Din e-post:


Tilbake til Nyheter